Monday, November 2, 2009

Tips : Menangi hati si dia kembali



istilah putus cinta tiada dalam kamus insan yang cekal. yakin dengan apa yang terjadi adalah dugaan yang harus ditempuh demi melihat sejauh mana kehebatan cinta you guys tu. jangan mudah patah semangat.
  • mesti pegang pada janji untuk berubah
sebagai manusia, memang senang menabur janji. menggunakan kata-kata manis. dah banyak kali sangat berjanji sampai pasangan you guys pun macam dah muak nak dengar. lebih baik berjanji mengikut kemampuan you guys. contoh lebih baik untuk berjanji dalam perhubungan adalah begini.

"saya akan berusaha yang terbaik untuk hubungan kita. semoga Tuhan restui jodoh kita"
  • mencari tahu kelebihan dan kekurangan diri sendiri


berhenti menuding jari kepada orang lain and please berhenti memerhati kekurangan orang lain. lebih baik you guys teliti kekurangan pada diri sendiri and fikirkan kenapa si dia berpaling dari you guys. jangan ego. dah tahu kekurangan diri tapi still teruskan dengan perangai buruk and tak ada proses cubaan memperbaiki diri.
  • jual mahal
sometimes, lelaki memang menjadi lebih ego bila perempuan yang lebih terhegeh-hegeh dekat dia. lelaki dah warning jangan ganggu dia lagi tapi perempuan pulak terus menganggu and merayu-rayu supaya terima dia balik. perempuan macam ni lah senang dipermainkan oleh lelaki sebenarnya. kalau i lah kan you guys, once lelaki dah cakap jangan ganggu dia lagi. i terus move on. nak buat apa terhegeh-hegeh lagi? sebab i yakin, Tuhan dah tetapkan jodoh bagi setiap manusia. and trust me, lepas tu lelaki tu akan menyesal and cari you guys balik.
  • tunjukkan kekuatan diri
yes, perempuan memang perlukan perhatian dari seorang lelaki. i ulang, perlukan perhatian BUKAN simpati. wake up please. janganlah tunjuk yang you guys tu lemah sangat and terlalu bergantung pada dia. kononnya you guys tak boleh hidup tanpa dia. kononnya you guys akan demam bila sehari tak dengar suara dia. please jangan buat macam tu. tunjukkan you guys boleh berdiri atas kaki sendiri tanpa dia. barulah lelaki akan rasa tercabar and dia akan bangga mendapat seorang girlfriend yang pandai berdikari.


  • kekalkan hubungan yang baik dengan keluarga si dia
ini ibarat kunci emas yang you guys perlu jaga. cuba-cubalah dekatkan diri dengan family dia. jangan terlalu malu sampai family dia rasa you guys menyusahkan. depan keluarga dia pun, you guys kena tunjuk yang you guys ni perempuan yang suka berdikari and tak terlalu bergantung dengan si dia. barulah bakal mertua rasa yakin yang you guys adalah calon isteri terbaik untuk anak dia.
  • lupakan kisah lama
dah banyak sangat zaman sekarang ni, punca perhubungan putus di tengah jalan adalah 'ungkit'. dendam atau sakit hati tak akan bawak ke mana-mana. tak ada faedah, tapi sakit hati yang bertambah-tambah. cubalah lupakan masa lalu, jangan tersalah cakap hingga membuatkan si dia terusik hati. bersemuka lah dengan dia, dan bersepakat untuk membuang yang keruh dan ambil yang jernih. mana tahu si dia boleh terima?
  • biar dia rasa kehilangan
bila ada perselisihan faham, jangan cepat sangat call, menghantar atau tersalah hantar sms, e-mail atau apa saja bentuk komunikasi. elakkan daripada menghubungi dia setiap hari. bagilah masa untuk dia dan diri you guys sendiri. fikirkan cara terbaik untuk selesaikan masalah. kalau you guys terus menerus call and sms dia pujuk rayu atau menambahkan sengketa, confirm si dia akan hilang rasa hormat dekat you guys. so, biarkan si dia rasa kehilangan you guys beberapa hari, atau kalau perlu, beberapa minggu dan beberapa bulan. heh.
  • buang sikap mengongkong
kalau betul you guys kuat control atau TERcontrol, buang lah jauh-jauh. ini lah cara yang paling berkesan untuk mendapatkan si dia balik. bagi lelaki, masa dia bujanglah masa enjoy nya, bila dah kahwin, dia akan menjadi yang terbaik buat you guys. tapi, kalau perangai dia keterlaluan sangat bila you guys tak control, tinggalkan je. haha.



fuhh. sebenarnya ada banyak lagi tips untuk mendapatkan si dia kembali. tapi i rasa macam readers semuanya dah besar, dah matang, ada akal fikiran yang Allah SWT bagi, so i percaya, you guys boleh fikirkan sendiri and ikhtiar. yang penting, dekatkan diri dengan Allah SWT, doakan supaya hubungan you guys selalu dalam keadaan yang baik. insyaAllah.

12 comments:

Ken Wooi said...

well.. it's nice to change..
but sometimes, it's not easy to do so.. =)

kenwooi.com

Azureen Azlan said...

Good tips Rara :)

wish u a happy relationship, do pray for me too ya? he.

Azureen Azlan said...

erk. btw. u ni mcm dr.love la :)

Shira said...

Ween

hello hello my dear :') hihi mana ada dr.love. auch. you ni ada² je tauuu. yes dear, sure i akan doakan untuk u and semua kawan² i. sayang you!

akmall said...

kalo lelaki leh pki gak ke tips ni?
cm boleh tke note je.

akmall said...

kalo lelaki leh pki gak ke tips ni?
cm boleh tke note je.

admin said...

yey, rara suka tulis camni. haha best je baca.

Shira said...

Nyna

hihi. asyik² entri yang sama, kan? boring tak boring takkkkk? T_______________T

IZZ HAZWANI. said...

salam kak
budak bwh umo tunmpang cmmnt
HAHA

hmm , jual mhl ? entahh , dah try HAMPIR ume nye , tapi laky tu still dgn gf dea . wani terpaksa mengalah sbb gf dea membe wani
:(
nvm , chenta BERUK shj kan ?

Shira said...

Wani

wani kena ingat, ada orang memang takkan patah ke belakang balik and dia takkan jilat apa yang dia dah ludah. anggap tak ada jodoh okay? :)

Anys Shaheera said...

good tips :)

Anys Shaheera said...

good tips :)