Monday, October 19, 2009

Tips : Back to basics



ada beberapa bloggers yang leave message dekat shoutbox, ada juga yang comment, ada juga yang email. semua tanya i cara penjagaan badan. i sendiri pun cari juga tips penjagaan diri. well, biasalah kan, nama pun perempuan. mana boleh kecantikan dan perempuan dipisahkan. okay now kita cuba lah back to basics, khasiat bahan semulajadi ciptaan Allah SWT.



cara penjagaan muka
  • lobak
lobak kaya dengan vitamin E bermanfaat bagi menghilangkan parut dan menaikkan seri wajah. juga sesuai bagi meningkatkan kelembapan pada kulit muka you guys yang kering-kering tu. parut lobak dan ratakan pada muka seperti mask. biarkan selama setengah jam. kemudian bersihkan dengan air.
  • avokado
you guys yang menghadapi masalah kulit berminyak dan kandungan zat lemak berlebihan pada pipi boleh menggunakan avokado. tempek isi avokado pada seluruh muka. ia mampu menghalang pertumbuhan kulit berminyak sekaligus menjadi kulit lembut dan gebu gitu.
  • daun inai
ambil segenggam daun inai atau akar inai. rebus hingga airnya menjadi kekuningan dalam masa 15 minit. after that, tapis air tersebut dan biar sehingga suam sedikit. amalkan minum air rebusan inai. insyaAllah muka you guys nampak kemerah-merahan dan berseri-seri.

cara penjagaan tangan
  • asam jawa
ambil sedikit asam jawa dan ramaskan pada dua-dua telapak tangan. buang biji asam jawa dan biarkan kering selama 15 minit. amalkan selalu and insyaAllah nanti tangan you guys akan terasa lembut macam tangan i. psst. tangan i lembut sebab tak pernah buat kerja rumah lah you guys B-)
  • hampas teh
untuk you guys yang mempunyai masalah tangan kering, ambil hampas teh yang sudah tidak digunakan. kemudian sapu pada tangan and biarkan beberapa minit. selepas itu macam biasalah, basuh dengan air.

cara penjagaan kaki
  • hampas kelapa dan asam jawa
campurkan segenggam hampas kelapa dengan sedikit asam jawa. gosok berulang kali di bahagian kaki yang bersisik. sapukan juga sedikit minyak kelapa yang belum digunakan pada kaki yang bersisik setiap hari. insyaAllah masalah kaki bersisik akan beransur baik.
  • air limau nipis dan bawang putih
campurkan sedikit perahan air limau nipis dengan bawang putih yang telah dihancurkan. sapukan pada tumit kaki yang pecah. amalkan selalu sehingga sembuh.
  • minyak masak
masalah kaki melecet kan you guys? i pun selalu bermasalah macamni. sapukan sedikit minyak masak pada kaki yang melecet sebelum pakai kasut. insyaAllah kaki tak melecet dah lepastu.
  • asam jawa dan garam
kaki berpeluh dan berbau? jangan segan. benda ni normal lah kan bagi yang selalu pakai kasut jenis bertutup. sebab tu i jarang pakai kasut bertutup. so, sediakan sebesen air dan campurkan segenggam garam. rendamkan kaki and gosokkan celah-celah jari kaki dengan asam jawa. selain dapat menghilangkan bau kaki, juga boleh menghilangkan masalah gatal-gatal pada kaki.

khasiat semulajadi bahan-bahan ni adalah solusi mudah khusus untuk you guys cuba. actually i pun tak tahu sangat pasal khasiat bahan-bahan semulajadi ni. macam biasa, i ambil tips ni dari intrend lah kan you guys. i kan duta intrend kan. siapa tak tahu? hahahahahahahahhaha. okay cukup.

12 comments:

Mieya said...

Yangg,rajin nye buat tips :)

Shira said...

@Mieya

hihi. share dengan readers :))

Alya said...

wah suka suka :] tq kakrara <3

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

Hehehe.. Akak lah orang paling takde masa nak letak carrot,garam apa semua tu. Even masak pon malas, ni lagi nak perah2 untuk muka ke apa ke. EKEKE.. (patutlah akak tak cantik)

Shira said...

Alya

welcome my dear :)

Shira said...

Kak Noi

biasalah. rara pun memang malas. tapi orang kata sebelum jadi raja sehari kena amalkan kalau nak berseri KAH KAH KAH KAH KAH *blushing

eisyaaaa said...

sayangg. isya slalu kai yg lobak tu. yg laen ta cube lagi. haha . rara, ade tips jge rambut ta? rambut isya slalu gugur lahh. if kai shampoo penten(ejaan sala) oke. tapi mama slalu bely shampoo sunsilk je. cmne ek slain gune shampoo.

Liyana Lunia said...

HAHAHA ni mmg duta intrend ke apatah neh? padan laa belog u msuk magazine itu HAha

btw sama mcm kak noi, i pn mls :( padahal nk tempek timun or uncang teh dkt mata pn mls :(

Sesopie said...

i loveeeeeeeeee this entry cgtt2...

Shira said...

Eisyaaaa

lobak lobak lobak? berhasil tak sayang? hee bestnya. i pun nak cuba tapi nanti habis semua barang dapur. kah kah kah kah. okay i nak cuba lobakkkkkkkkkkk. rambut? eh ada ada. ada tau tips dia. nanti i bagi.

Shira said...

Liyanaa

yes dear. i dah jadi duta intrend ni. i kan gila glamour macam cikepal. HAHHAHAHAHAHHAHA okay i nak glamour macam redmummyyyyyy!

hoi jangan malas untuk cantik hoiii

Shira said...

Sophie

this entry pon love youuuuuuuuu sangat2 :P