Friday, October 30, 2009

Tips kulit sihat dan cantik



nak kulit sihat? tak perlulah sampai pergi berhabis duit dekat beauty saloon. kononnya nak manjakan diri. kalau kita sendiri pandai jaga kulit, tak akan ada masalah kulit suram atau sebagainya. yang penting, kita kena selalu manjakan diri dengan cara kita sendiri tanpa perlu mengeluarkan belanja ratus-ratusan ringgit. jom kita cuba tips yang dikongsikan oleh intrend ni!
  • makanan sihat


elakkan atau kurangkan makanan yang boleh menyebabkan muka berjerawat dan kulit berminyak. contohnya coklat, kentang goreng and minuman soda. banyakkan makan sayur (ehem) and buah-buahan, ia lebih mendorong untuk mendapatkan kulit sihat.
  • senaman and minum plain water
bersenam secara teratur mempengaruhi kesihatan kompleks kulit muka. selain itu, penting untuk you guys tahu, you guys kena minum lapan gelas plain water sehari. bila darah dalam badan berjalan lancar, ia boleh menjadikan kulit kita berseri balik. you guys juga kena tahu, bersenam and minum plain water boleh mengurangkan stress tau.
  • cuci muka sebelum tidur
haaa. siapa yang tak pernah cuci muka sebelum tidur? muka still ada blusher, ada mascara, eyeliner, lipstick, lepas tu terus tidur. bukan setakat pemalas, pengotor pun ada jugak heh. biasa-biasakanlah diri tu untuk basuh muka dengan air suam sebelum tidur. pembersih muka mestilah sesuai dengan kulit. and then sapukan penyegar, diikuti dengan pelembap. sekali seminggu, gunakan scrub atau revive gel untuk membuang kotoran lama yang menempel pada muka dan mengecilkan liang pori.
  • tidur yang cukup sangat penting
tidur yang cukup adalah tidur selama lapan jam setiap malam. confirm esok pagi you guys bangun dengan segar. bangun tidur tu jangan lupa mulakan hari dengan senyuman. sambil menggeliat tu, sambil senyumlah and cakap pada diri "have a nice day". hihi. rasanya you guys tahu lah kot kalau tidur yang tak cukup boleh menyebabkan lingkaran hitam bawah mata.
  • lindungi kulit daripada cahaya matahari
penting sekali melindungi kulit daripada sinaran matahari yang menyebabkan berkeriput, terbakar dan kemerah-merahan. gunakan cream dengan spf 15.
  • berhenti merokok
ayyomaa, ayyopaaaa. ada tak perempuan yang merokok tengah baca ni? T_______T seriously, merokok boleh menyebabkan proses penuaan yang melampau; muka cepat berkedut.



terimalah muka sebelum tidur daripada i :') TAKPAYAH kot nak hipokrit sebab i memang tak lawa.

15 comments:

Taz Jaafar said...

rara, u biasa masak tomato buang biji eh? hihi.

Shira said...

Taz

hihi entah. i pun tak tahu. selama ni mama yang masak T_____________T hoi u sengaja nak kantoikan i ke? hahahahahahaha :D

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

tu tunjuk muka ke tunjuk gigi HAHAHA..
Anyway..
Akak sebenarnya ada lingkaran bawah mata sebab tu.. kurang tidur (T_T)
Biasalah kalau keje kan, mana boleh tidur suka hati. Wuhuhuhu
Entah cukup ke tak 8 jam sehari.

Lagi satu
Kak Noi suka makan kentang..gila kentang (T_T)
No wonder la akak tak lawa HAHAHA

nadcydot said...

ark , coklat takleyh eyh? ini yg ta besh neyh. huhu

urm , kakrara chumil deh.

Shira said...

Nad

haaaaaaa tak boleh. so kalau ada coklat, bak sini bagi kak rara sebab nad tak boleh makan :P

heeee mana ada comel. dah letak pic sehodoh mungkin tu, nad kata comel? T________________T

Shira said...

Kak Noi

psssttt. ada orang jeles dengan rara sebab selalu snap pic tak nampak gigi lepas tu fitnah rara kata rara rongak. sengaja lah nak tunjuk gigi rara yang putih bersih tersusun niiii. hahahaha :D agaknya kalau orang yang fitnah tu tengok, sure besok dia pergi dentist sebab nak cuci gigi. kah kah kah kah

aah lah orang bekerja memang susah nak cukup masa tidur. lagi² kalau ada hamster yang comel eceh. ala makan jelah takyah kisah. rara sekadar share tips je ekekeke :D

chika said...

baiklah.; Gambar last menghiburkan pagi akak. HAHA :P

Siapa kata rara tak lawa tu? Tak baik tau mulut dia. Dia lawa ke? Cuba tanya dia, dia lawa ke?

Shira said...

Kakak Chika

hihi. betul ke betul ke betul ke? kakak chika tersenyum tak? :P eee bestnya bila rara berpeluang menghiburkan pagi kakak!!!!

ehem. ada orang tu. dia mesti baca ni. dia mesti baca. lepas tu tengok gambar rara dan akan cakap "isk budak ni hodoh je. dah lah muka macam begini, macam begini dan bla bla bla" malas nak tanya dia lawa ke tak T_____________T sebab rara rasa semua ciptaan Allah SWT lawa. kan kakak kan?

queenlyana said...

alah rara,
lawa tak lawa..
dah muka kita Allah bagi pesen macam tu.. lawa lah tu maksud dia.. lagi nak demand2...

hiihihi
Lawa ni subjektif tau.. ada orang manis, ada orang cantik, ada orang anggun, ada orang jelita, ada orang comel.. hahaha mcm2 kategori ada.

Shira said...

Kakak Lyana

hihi. rara pun tak tahu. ada orang menghina ciptaan Allah SWT, nak buat macamana :( tapi lawa ke tak lawa, inilah rara.

subjektif tu ada macam² kan? rara kategori yang mana? hihihi T_______________T

Lilianna Mardiana said...

haha, terasa oooo!
i paling malas cuci muka after makeup, lepas habis kelas, muka ade makeup lagi, terus membuta, bangun mlm baru cuci, kdg2 terus lupa, bangun pagi bsok baru cuci, hahaha..

no wonder kulit tak cantik, huhuhu.. :P

anyway sis, great tips! thnks for sharing! :D

Mieya said...

yangg,comel sgt tau!
Kena comel selalu tau :)

Shira said...

Lilianna

hihi. tak boleh amalkan selalu yang, sometimes mascara dah buat mata kita hitam and mula lah bawah mata macam asyik hitam je =______________= dulu i pun macam tu, after pergi mana² terus tidur malas nak remove make up. hihi.

Shira said...

Mieya

mieya lagi comel kannnnnn :) hihi.

lel said...

heyy u sangat sweet okeh!