Tuesday, October 13, 2009

Tips rambut rosak





tips bersyampu dengan betul.
  • first sekali, you guys mestilah basahkan rambut. gunakan air suam ya bagi membuka kutikel rambut. aplikasi air suam juga bagus untuk membersihkan minyak dan kotoran daripada rambut.
  • tuang sedikit syampu pada tangan. ikut jugaklah rambut you guys panjang mana. kalau panjang macam ikan duyung ke apatah, lebihkanlah sikit. takyah banyak-banyak sangat. gosok sampai keluar buih and ramas pada rambut.
  • bilas rambut dengan bersih. make sure you guys cuci rambut dua kali sehari untuk penjagaan rapi. lepas bersyampu, biarkan dulu beberapa minit. i wonder ada juga orang yang cuci sehari sekali and selang sehari. ikut pada kelesesaan, maybe?
  • bilas dengan air sejuk untuk menutup kutikel. teknik menggunakan air sejuk juga bagus untuk menambahkan kilauan pada helaian rambut.
  • untuk buang air lebihan pada rambut, perah dengan lembut ya. you guys jangan kasar sangat dik nonnnnn. nanti rambut merajuk! balut rambut basah dengan tuala sebelum perah tau. jangan sekali-kali tarik rambut secara kasar.
  • sapu krim perapi (conditioner) antara garis rambut dan penghujung rambut you guys. ingat. elakkan dari terkena kulit kepala.
  • lengkapkan bilasan terakhir dengan air sejuk untuk menutup kembali (again) kutikel. gunakan jari jemari you guys yang lembut macam candyfloss tu untuk membersihkan sisa krim perapi.
kata orang rambut yang diwarnakan perlu penjagaan rapi. produk apa yang intrend cadangkan?


  • rangkaian produk penjagaan semula jadi PUREOLOGY adalah jawapannya. diperkaya dengan kandungan antifade complex dan zerosulfate, ia membersih secara semula jadi khusus bagi rambut yang kering dan sensitif. esktrak botani organik macam rose, peppermint and green tea menambahkan haruman pada rambut apabila you guys menggunakan Hydrates Condition (RM78).
credit : intrend
cakap seksi : rambut i pun tak lah sihat sangat you guys. so i kongsi tips dekat sini. i sendiri amalkan tau! semoga rambut dan tubuh badan kita semua sihat kan you guys B-)

6 comments:

Kennee said...

Cool blog... XD
Btw...nanged your post on innit and clicked on your ads...^^

Bahauddin Amyasi said...

Menarik sekali ulasannya, sobat..
Tapi rambutku masih seger deh.. Hehe..

Salam kenal...

Nur -al- Ain said...

hye rara comel x)
hehe.. im ur silent reader.. huhu..
rmbt kite pun rosak.. mcm2 kot dah buat kt rambut ni.. haruslah rosak kn.. hiii..
tapi pnh terbace xelok basuh slalu tau.. 2/3 kali semggu dh ckp..

Shira said...

Ain

hello ain :) oh really? terima kasih :') rara pun pernah terbaca statement macam tu tapi bergantung pada individu jugak. macam rara ni, tak boleh kalau tak basuh setiap hari sebab rasa rimas, panas and berminyak :/

♥Mrskitty Yi♥ said...

i agree with u,dear nur-al-AIN.we cannot wash our hair everyday,as the natural oil at our hair will lost...

Shira said...

Suet Yi

hai dear :) hihi i pun tak tahu. i basuh je rambut setiap hari. but just sekali sehari lah. sebab rimas :P and and tips ni i ambil dari intrend magazine :D tips by sunsilk actually.