Thursday, January 28, 2010

Tips: Risiko 'fad diet'





Diet yang diamalkan sebahagian wanita sekarang adalah TIDAK SIHAT (kena boldkan tanda warning keras), dan dikenali sebagai 'fad diet'. 'Fad diet' adalah pelan diet yang menjanjikan penurunan berat badan yang cepat tanpa perlu menjaga pemakanan dan senaman. Jenis diet yang sering dilakukan ini berisiko tinggi. Antaranya seperti list dekat bawah ni.
  • Diet terlalu rendah kalori
Pengambilan makanan rendah daripada 800 kalori sehari. Ini menyebabkan tubuh terpaksa mendapatkan tenaga daripada simpanan lemak.
Risiko: Diet ini berisiko tinggi untuk mendapat kesan sampingan seperti pembentukan batu dalam pundi hempedu, kehilangan jisim otot, ketosis dan peningkatan asid urik dalam darah kerana ketidakseimbangan tenaga.
  • Diet rendah rendah
Diet dari pengambilan makanan yang tinggi kandungan lemak akan mengakibatkan kekurangan jumlah kalori. Ramai pengikut diet ini memberi gambaran mitos bahawa selulit adalah disebabkan bahan toksik. Dengan mengamalkan diet ini dapat mengurangkan lemak terutama pada bahagian peha atau pinggang.
Risiko: Diet ini boleh menyebabkan ketidakseimbangan pengukur lemak tubuh (BMI) dalam badan.
  • Diet tinggi serat
Amalan diet tinggi serat boleh membantu penurunan berat badan dengan memberi rasa kenyang disebabkan pengambilan kalori yang sedikit.
Risiko: Jumlah serat disarankan biasanya terlalu tinggi dan boleh menyebabkan kesan sampingan seperti senak perut dan cirit birit. Bagi sesiapa yang bermasalah penghadaman akan memburukkan lagi keadaan dan pengambilan bijirin dalam kuantiti besar akan mengurangkan penyerapan mineral seperti zat besi dan zink.
  • Diet tinggi protein
Pengambilan karbohidrat dihadkan kurang daripada 30 gram sehari. Pengambilan terlalu tinggi boleh melambatkan perut kosong dan mengurangkan keinginan untuk makan.
Risiko: Meningkatkan pengambilan kolestrol dan lemak tepu. Diet ini juga kurang kandungan serat berasaskan karbohidrat, terutama bijirin tumbuhan. Pengamal diet ini mungkin mengalami sembelit, fungsi kognitif terjejas dan peningkatan paras asid urik dalam buah pinggang berisiko untuk pembentukan batu karang.

Girlssss, tammo cuba 'fad diet' tanpa mendapatkan nasihat doktor tau. Nanti sakit T___T Bagi yang tengah diet tu, if ada something wrong, please cepat jumpa doktor sebelum ada kesan sampingan yang teruk. And girls, tak nak kan kurus keding macam I ni? Sobs.



Eh cuba tengok sarapan I untuk pagi tadi. Lontong. Sedap, kan? Makanan sedap macam ni pun uols ada hati nak diet ke? (Bersiul. Muka tak bersalah)

Papppppppppppp!

"Kan Mama dah cakap bersiul tak baik!" T___________T

Credit: Jelita Januari 2010, page 114

16 comments:

Mieya said...

Okay terima kasih Doktor Rara kerana bagi nasihat dan sebanyak info berguna kepada saya :P

Eceh credit sampai letak muka surat lagi tuuuu. HAHA.

Rara said...

Mieya

HAHAHAHA Tips kali ni ayat sebijik gila, betul-betul plagiat ni HAHA tak apa yang penting dah credit :D

Siap mukasurat sekali senang teringat pulak zaman buat kerja kursus sejarah ada bahagian 'credit' =P

Liyanaa. said...

doktor, apa pendapat awak dengan pemakanan sewaktu lunch dengan nenas ? :P

Rara said...

Liyanaa

Nanas akan membuat lidah sakit. Oh selain itu akan membuat pedih perut. Oh-o! Bila I menjadi doktor ni haa? I surirumah tau >:D

LunaPrincess~Shasha said...

Ho-helo,
kak rara, ni tade kene megena dengan post akak tau, saya cuma mau tanya, akak beli felt fabric tu di mana, i mean, kat kedai stationery ker...weheheh ,berapa harganya...and akak jahit setiap nama ke atas felt contohnya mcm love yg ada nama dirah tu, or tampal? kalau tampal, mcm mana akak tampal ek?

so sowry banyak tanye..
:(
:)
harap dijawab :))

Nadya ©™ said...

Lontongg..Wahh,sedapnya..
Lama sudah ta makan..T______T

Rara said...

Shasha

Lainkali kalau soalan macam tu yang takda kaitan dengan entri, email jelah T________T

Akak beli felt tu dekat Daiso. And felt tu boleh dapat dekat kedai kain lah kot. Err taktahu lah. Selama ni beli dekat Daiso je. Tak pun beli online. Tapi mahal lah.

Oh and. Nama tu semua, jahit ya. Tak main tampal-tampal. Takda kualiti kalau tampal je =D

Rara said...

Nadya

Huaaaaa memang marbeles. Lagi-lagi pure Johorian yang buat. Slrrrpppp! =9

ini blog wirdah said...

i nak diet jugak..mahu kurus.

Maisyara Pot! Pot! said...

berpuasa juga bgus kn? hehehe.. xD

LUVLYDIYANA said...

info menarik tertarik kau mmg daboom rara! hehe

i kalo bab diet.macam upside down kdg2.jap semangat gila siap g joging bagai tak nak miss.

jap kija nak makan ja.sampai perut pun gundut dah i rasa.HAHAHA.

nampak sgt tak istiqamah. isk isk.

chika said...

tak pernah diet. sebab tak mampu. Kalau diet akan saiko.

*oh patutla tembam*

HAHAHA tak sangka bila mengandung jadi langsing KAH KAH KAH KAH

- Misztake - said...

nak kempiskan perut tp slalu xberjaya kawal makan..
erm~

Sabrina said...

Mama yang prihatin..hehe

LIEZ. said...

gewd entry!!
mmg sesuai dgn i yg tgh bz m'diet kn diri ny..
hehehe..
cube u bace entry i yg t'baru..
mayb ade u ade suggesti0n.

Ayu Firzara said...

Hye rara, visit my new blog!

http://firzarafairyland.blogspot.com